Sådan laver du en perfekt email marketing strategi

Indholdet kan være betalt

Man skal ikke kigge skævt til folk der siger, at email marketing virker – for det virker! Og det virker endda rigtig godt! Undersøgelser viser faktisk, at email marketing har en virkelig høj Return On Invest sammenlignet med mange andre populære marketingkanaler. Og hvorfor virker det så? Det skal jeg fortælle dig! Email marketing er en af de eneste marketingkanaler hvor du taler direkte til forbrugeren i – og så må de på en eller anden måde være interesserede i din virksomhed og dine produkter siden de vælger at abonnere på dine emails. Er du virksomhedsejer eller marketingansvarlig, og du aldrig har gjort brug af email marketing – så har jeg her den perfekte guide til hvordan du kan komme godt i gang med det!

Først: Få lavet en liste med emails

For at du overhovedet kan komme i gang med at lave email marketing, så skal du først og fremmest have lavet dig en liste med emails som du kan sende dit lækre content ud til. Det kan være svært at få folk til at give dig din email, men mange gange hjælper det hvis forbrugerne får noget ud af at give dig din email. Dette kan for eksempel være at forbrugeren får en gratis e-bog såfremt de giver dig din email eller også kan det være at forbrugeren opnår noget rabat på nogle produkterne på din webshop. Hvad der lige præcis virker for dig og din branche er meget individuelt, så her er det bedst at prøve sig frem og køre nogle splittests for at finde frem til den bedste metode.

Send mails ud – og find ud af hvad der virker og ikke virker

Der er ingen skabelon for hvordan dine emails skal være, så det er med at prøve sig frem og derefter kigge på tre væsentlige faktorer: Åbningsraten, CTR og konverteringsraten. Først og fremmest skal du finde ud af hvor høj åbningsraten er – er den lav, skal du måske tage et kig på om emnelinjen er fængende nok. Dernæst skal du finde ud af om Click Through Raten er høj – hvis ikke, så skal du kigge på om du ikke har været klar nok i forhold de tilbud eller knapper i emailen som forbrugeren gerne skulle klikke ind på. Til sidst skal der kigges på konverteringsraten for at se om emailen har generet omsætning.