Sådan får du et sundt soveværelse

Måske er dine venner interesseret...
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Pin on Pinterest
Pinterest
Share on Tumblr
Tumblr

Soveværelset er et utrolig vigtigt lokale, fordi det er stedet, hvor du skal samle energi til den kommende dag. Det er også et lokale, der på flere forskellige måder kan påvirke dit helbred på godt og ondt. Her er 3 ting, som du bør tænke over for at få et sundt soveværelse. 

Tænk på indeklimaet

For at opnå et sundt indeklima er det vigtigt, at undgå fugt i soveværelset. Det kan du undgå ved at lufte ud dagligt, vaske din dyne og pude regelmæssigt og vaske lagener og betræk ugentligt. Sørg for at din seng er tør. Hvis der er for fugtigt i lokalet, kan der opstå svamp, hvilket kan give dig ubehagelige allergi symptomer, som åndedrætsbesvær, røde øjne og en stoppet næse. Selvom de er hyggelige, så er stearinlys heller ikke godt for dit indeklima. Nogle planter er også bedre for indeklimaet end andre, herunder en aloe vera plante.  

Få en god nattesøvn

Det er vigtigt for dit helbred, at du får en god nattesøvn. Det får du blandt andet med et godt indeklima, men også ved at sove i et mørkt lokale. Der skal helst være helt mørkt for at man sover godt. Derudover er det vigtigt med en god seng. Du kan for eksempel finde et stort udvalg af seng hos norliving, der også har et showroom, hvor du kan prøve sengene og få råd til køb af en seng og en madrasse. Du kan endda købe en multifunktionel seng, som for eksempel en sovesofa eller en sovesofa med opbevaring. På nogle af sengene kan du også justere ryggen, så det er nemt at læse om aftenen, inden du går i seng. 

Minimer stress

Hvis det er muligt anbefales det, at alle arbejdsrelaterede ting ikke tages med ind i soveværelset. Sæt hellere din computer og mobiltelefon i stuen. For mange af os er det svært at efterlade mobiltelefonen. Vi sidder endda ofte på de sociale medier lige inden, at vi går i seng. Dette er dog ikke en sund vane. Hvis du allerede har stresssymptomer kan dette bidrage til at forværre det. Soveværelset skal helst være et afslappende sted, hvor du kan finde ro. Dette kan du også skabe ved at indrette soveværelset i neutrale farvenuancer og ved at anvende en minimalistisk stil.