m du er garvet inden for båd- eller reparationsindustrien eller helt grøn har du sikkert hørt om glasfiber. Glasfiber fås i en række forskellige versioner, hvor de mest almindelige er glasfibervæv eller glasfibermåtter. Til reparationer med glasfiber hører polyester, der fungerer som limen der hærder op og holder på din glasfiber.
Reparer med glasfibervæv
Det maritime erhverv er der hvor glasfibervæv oftest er anvendt til opbygning og reparation af enheder i form af både som joller, speedbåde og yachter. Andre opgaver kan dog også udføres med glasfiber herunder opbygning og reparation af karrosseri.
Lav dine egne reparationer med glasfibervæv
Når du reparerer med glasfibervæv skal du også bruge polyester. Først smører du området der skal repareres med polyester hvorefter du lægger glasfibermåtten på. Det er en god ide at rive glasfibermåtter fra hinanden frem for at klippe dem i stykker. Når de bliver revet bliver kanten ikke så lige og skarp. Det gør at overfladen bliver mere jævn på eksempelvis båden som du er ved at reparere. Når glasfibervævet er lagt på, gennemvædes det med polyester, så det er helt vådt, også endnu et lagt glasfiber lægges på. Sådan fortsættes indtil den ønskede tykkelse er nået og hullet er blevet repareret.
Polyesteren skal tilsættes hærder og mængden af hærder afgør hvor hurtigt polyesteren tørrer op.
Under oplægningen er det vigtigt at der ikke kommer luft under glasfibermåtterne, da det svækker konstruktionen. Luften kan presses ud med en rulle, inden din polyester er tørret op.
Man skal arbejde en anelse hurtigt og effektivt når man arbejde med glasfibervæv og polyester. Da polyesteren alt efter hvor meget hærder eller accelerator man hælder i typisk hærder op efter mellem 20 og 60 minutter. Alternativt kan man begrænse mængden af hærder der tilføjes og dermed forlænge hærdetiden. Varmeudviklingen begrænses også når mængden af hærder mindskes, da tørringen foregår langsommere. Efter hærdningen kan typisk anvendes en top coat, der forsegler glasfiber arbejdet. Før og efter top coat bør der slibes med sandpapir, så evt. ujævnheder glattes ud og så top coat og bundmalingen hæfter bedre. Derefter males med klassisk bundmaling til at pynte båden.